V Třinci rozvíjí prvky duálního systému vzdělávání
V českém odborném školství se stále častěji hovoří o zavádění takzvaného duálního systému vzdělávání. Model, který je zakotven hlavně ve školských systémech v Německu, Rakousku a jiných státech EU postupně rozvíjí jako jedna mála škol v České republice Střední odborná škola Třineckých železáren (SOŠ TŽ).
Je to jedna z mnoha novinek, která se od převzetí školy pod křídla největšího zaměstnavatele regionu – Třinecké železárny (TŽ) od školního roku 2009/2010 zavádí. „Duální systém zjednodušeně znamená užší propojení praktické výuky s konkrétním pracovištěm. Naši žáci od druhého ročníku absolvují velkou část praxe s našimi učiteli odborného výcviku přímo na pracovištích. Jsou také novým způsobem za svou práci odměňováni, kdy si mohou vydělat až 2500 korun měsíčně,“ vysvětluje zástupce ředitele pro odborný výcvik Tibor Flachbart.
Přínosem duálního systému je efektivní příprava mladých lidí pro konkrétní práci. Spolupráce mezi hutí a školou je nyní intenzivnější. „Pravidelně pořádáme takzvané kulaté stoly, jichž se účastní odborníci z praxe a naši učitelé teoretické i praktické výuky. Díky tomu máme možnost poznávat a reagovat na nově zaváděné technologie a řadit je do učebních osnov,“ podotýkáTibor Flachbart. Poslední novinkou je zřízení nové specializované dílny pro obor elektro, kde se žáci učí tolik potřebné řízení pohonů s využitím frekvenčních měničů, které nachází široké uplatnění v TŽ.
Úzké propojení s firmou umožňuje také vytvářet vlastní výukové materiály, učební texty a skripta, které lépe odpovídají současným poznatkům z praxe. Žáci mají možnost pracovat s těmito materiály v e-learningovém programu A – tutor.
Pilotně byl od letošního školního roku na škole zaveden kreditní systém. Žáci jsou nyní hodnoceni body za studijní i za praktické výsledky, ti nejlepší pak budou mít možnost nastoupit do práce přímo pod hlavičku Třineckých železáren na dobu neurčitou s nárokem na benefity a vyšším mzdovým ohodnocením.
Zástupkyně pro teoretické vzdělávání Jana Lysková vidí přínos v tom, že žáci mají možnost získat řadu nových poznatků díky spolupráci s odbornými školami v Německu či ve Švýcarsku a také u nás. Do výuky zavádí aktivizační metody kritického myšlení, které vedou žáky k aktivnímu vzdělávání s důrazem na vzájemnou komunikaci. Sami pedagogové si tyto metody výuky zkouší na dobrovolných odpoledních seminářích.
„Hodina probíhá ve větším hluku, protože žáci samostatně pracují ve skupinách, více se ale dozví a zapamatují si. A pedagoga to může také více bavit,“ míní Jana Lysková. Připouští, že tyto metody nemusí všem sednout, ale v dnešní době, kdy je velmi těžké náctiletou mládež zaujmout, jsou nutností.
SOŠ TŽ v tomto školním roce navštěvuje zhruba 750 žáků čtyřletých i tříletých oborů. Ročně ji opouští 130 až 150 absolventů, z nichž zhruba 70 – 80 % začne pracovat v huti. Část pokračuje ve vysokoškolském studiu.
Přesvědčit se o tom, jak to ve škole chodí, mohou zájemci o studium i rodiče na Dnech otevřených dveří, které škola pořádá několikrát ročně. Letos to bude 13. listopadu, 10. prosince, v novém roce pak 17. ledna a 4. února. 20. ledna je pro zájemce připraven i Den otevřených dveří v Třineckých železárnách.
Petra Jurásková
tisková mluvčí skupiny Třinecké železárny - Moravia Steel
tel.: +420 558 535 841
mobil: +420 602 265 738
e-mail: Petra.Juraskova@trz.cz